فیلمبرداری با گرین اسکرین

هر آنچه که باید در مورد فیلمبرداری با گرین اسکرین بدانید

این روزها همه ما خیلی خوب می دانیم که بک گراندهای فانتزی که در فیلم های سینمایی به کار می روند می توانند ظاهر بسیار جذابی به آن بدهند. به کمک گرین اسکرین فیلم سازان تلاش می کنند فیلم هایی با صحنه های باورنکردنی بسازند و بر جذابیت آن بیفزایند. تکنیکی که پشت استفاده از گرین اسکرین یا پرده سبز وجود دارد به اوایل سال 1900 بر می گردد. بلواسکرین یا پرده آبی در ابتدای کار بسیار محبوب تر بود چون با فیلم های آن زمان کارایی بهتری داشت. این روزها پرده سبز محبوبیت بیشتری دارد و با ترویج فیلمسازی دیجیتال بر شهرت و محبوبیت آن افزوده می شود. شما هم می توانید از مزایای این روش به نفع خود استفاده کنید.

گرین اسکرین چیست و چگونه کار می کند؟

گرین اسکرین یا همان پرده سبز یک افکت بصری است که در آن دو تصویر یا استریم ویدئویی کنار هم قرار می گیرند. به بک گراند کلیپ ها و فیلم های سینمایی که تا به حال دیده اید خوب فکر کنید.  بیشتر این ها از تکنیک گرین اسکرین استفاده می کنند. پرده سبز به شما اجازه می دهد هر تصویری که دوست داشتید را پشت سوژه تان قرار دهید. این تکنیک در فیلم سازی کاربرد وسیعی دارد اما در اخبار و گزارش های هواشناسی هم استفاده می شود و به کارگردان اجازه می دهد هر چیزی که دوست داشت پشت سوژه اش قرار دهد.

 

زمانی که برای بک گراند نیاز به موارد فانتزی و انتزاعی باشد معمولا از این تکنیک استفاده می شود. بعد از اینکه فیلمبرداری انجام شود نوبت به ترکیب و ویرایش می رسد.

  1. در این شرایط پس زمینه جدید به فیلم اضافه می شود.
  2. به کمک تکنیک کروماکی رنگ انتخابی برداشته می شود و به صورت دیجیتالی حذف می شود. حالا پس زمینه ای شفاف باقی می ماند. این موضوع به فیلم ساز کمک می کند از تصویر دیگری استفاده کند.
  3. زمانی که این تکنیک با تکنیک های سه بعدی پیچیده همراه می شود می تواند صحنه های پیچیده فیلم سازی را هم خلق کند. به عنوان مثال می توان بر روی فیلم آتش، باران یا دود را اضافه کرد.

فیلمبرداری با گرین اسکرین

یک نکته مهم: چرا از رنگ سبز استفاده می کنیم؟

از لحاظ فنی شما می توانید هر رنگی که دوست داشتید را برای پس زمینه تان استفاده کنید. رنگ سبز نئون می تواند یک انتخاب استاندارد محسوب شود چون بسیار قدرتمند است و می توان به راحتی آن را از سایر رنگ ها جدا کرد.  اما نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که رنگ سبز با هر چیزی مفید نیست و نمی تواند کارساز باشد. شما نمی توانید یک قورباغه را به کمک گرین اسکرین فلیمبرداری کنید چون خودش رنگ سبز دارد و بعد از ویرایش  محو می شود. در چنین شرایطی معمولا از رنگ آبی استفاده می شود.

فیلمبرداری با گرین اسکرین

یک قانون کلیدی در این زمینه هست که می گوید رنگ پس زمینه با رنگ سوژه نباید یکی باشد. پس زمینه شما باید از سوژه تان رنگ متفاوتی داشته باشد. در غیر اینصورت چیزی که نصیبتان می شود یک سوژه محو شده است.

فیلمبرداری با گرین اسکرین

 چگونه به کمک پرده سبز فیلمبرداری کنیم؟

نباید سطح منعکس کننده رنگ سبز وجود داشته باشد:

  • از به کار بردن رنگ سبز در سایر نواحی خودداری کنید. اجازه ندهید سوژه تان رنگ سبز بپوشد یا سایر نواحی که در فیلم هست رنگ سبز داشته باشد. اگر سایر بخش ها رنگ سبز وجود داشته باشد در فرآیند کروماکی حذف می شود و یک بخش شفاف باقی می ماند.
  • از عناصر منعکس کننده هم نباید استفاده کنید. اشیای درخشان همچون شیشه، جواهرات بزرگ و غیره ممکن است رنگ سبز را از پرده منعکس کنند. پس این ها را هم به کار نبرید. استفاده از جواهرات بسیار کوچک منعی ندارد.

بحث آرایش:

  • بازیگران شما می توانند در پس پرده سبز رنگ پریده به نظر بیاییند. پس به آرایش نیاز دارید.

عمق را فراموش نکنید:

  • برای اینکه بتوانید تصویر کاملی از سوژه تان بگیرید باید از دوربین پشتیبانی کنید تا هم تصویر سوژه کامل بیفتد و هم جداسازی خوبی بین او و پرده وجود داشته باشد.
  • بسته به لنزی که استفاده می کنید ممکن است به 25 الی 30 فوت عمق برای تصویربرداری کامل نیاز داشته باشید .

برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید از پرده سبز coved  استفاده کنید:

  • برای اینکه سوژه تان را به طور کامل نشان دهید پرده سبزتان باید تا پایین دیوار امتداد داشته باشد و همه جا را به خوبی پوشش دهد.
  • گوشه های خمیده روی دیوار که به کف زمین می رسند می توانند انتقال از دیوار به کف را بهتر کنند. باید از ایجاد سایه و خطوط تیره خودداری کنید چون باعث تغییر در پس زمینه می شوند.

 نورپردازی را به درستی اجرا کنید:

  • تا جایی که ممکن است نور را به صورت مساوی بر روی پرده سبز بتابانید. اینکار باعث می شود بافت و گرادیان یکنواختی ایجاد شود. هر چقدر نورپردازی یکنواخت تر باشد اجرای تکنیک های بعدی هم راحت تر خواهد بود.
  • تا جایی که برایتان ممکن است پرده سبز را تمیز نگه دارید تا رنگ به درستی حفظ شود. اگر صفحه شما از پارچه است مطمئن شوید که هیچ چین و چروکی ندارد. اگر رنگ شده است باید رنگ بیشتری داشته باشید تا هر گونه خراش را برطرف کنید.

 به صورت جداگانه نورپردازی کنید:

  • پس زمینه آبی باید به صورت جداگانه از سوژه نورپردازی شود تا هم جلوی ایجاد سایه توسط سوژه گرفته شود و هم اینکه صفحه آبی جلوی سوژه را نگیرد. زمانی که می خواهید پرده تان حذف کنید این موارد ممکن است دردسرساز شود.
  • به همین خاطر است که باید بین پس زمینه و سوژه حداقل شش فوت فاصله وجود داشته باشد.

 دوربین را ثابت نگه دارید:

  • برای فیلمبرداری های ساده سعی کنید دوربین را کاملا ثابت نگه دارید. دوربین را در یک موقعیت مناسب  قفل کنید تا سوژه ارتعاش یا لرزشی نداشته باشد.
  • زوم کردن نیز در این شرایط ممکن است عجیب به نظر برسد. در این شرایط ممکن است به نظر برسد که سوژه در ارتباط با پرده در حال بزرگ یا کوچک شدن است.
  • شما می توانید از کنترل کننده حرکت یا پیگیری حرکت برای فیلمبرداری های سه بعدی حرفه ای استفاده کنید اما اینکار کمی پیچیده است.

 از نرم افزاری برای تکنیک کروماکی استفاده کنید که برایتان کارساز است:

  • بر اساس فیلمبرداری، سیستم ویرایشی، بودجه و تجربه کاربری تان نرم افزار را انتخاب کنید. برای کروماکی گزینه های متعددی پیش رو دارید و همه چیز به شیوه فیلمبرداری تان بستگی دارد.
  • برای فیلم های ساده تر نرم افزارهای کاربرپسند و ساده وجود دارد ما شما نمی توانید با این ها افکت های حرفه ای ایجاد کنید.

فیلمبرداری با گرین اسکرین

این ها همه مواردی بود که برای آغاز کار باید با آن آشنا می شدید. در ابتدای کار ممکن است این فرآیند کمی پیچیده به نظر برسد اما به کمک ترفندهایی که گفتیم می توانید فیلمبرداری بهتری داشته باشید. پس دست به کار شوید و داستان خود را بسازید. با کمی زمان و تمرین می توانید بر این فرآیند غلبه کنید.